24. lokakuuta 2016

10 asiaa, jota arvostan itsessäni


Hei kaikki ihanat ja aivan loistavaa viikon alkua!

Tänään haluan jutella kanssanne omakuvasta ja mitä voimme asialle tehdä. Monet meistä (minä mukaanlukien) hyvin usein keskittyvät vain omiin puutteisiinsa ja kokevat, etteivät ole riittäviä sellaisena kuin he tällä hetkellä ovat. Tällainen ajatusmaailma ei paranna kuvaa itsestä eikä se tule tekemään kenestäkään onnellista. Tottakai on terveellistä välillä miettiä, mitä piirteitä haluaisi itsessään kehittää ja tehdä konkreettisia harjoituksia niiden eteen. Näistä voimme jutella enemmän jokin toinen päivä. Itsensä haukkuminen ja potkiminen alas on kuitenkin eri asia ja sitä meidän tulisi välttää.

Omat ajatuksemme voivat olla joko pahimmat vihollisemme tai parhaat ystävämme. Mutta parasta tässä on se, että valinta on täysin meidän. Voimme keskittyä enemmän niihin piirteisiin itsessämme, joita arvostamme. Saatamme samalla jopa oppia itsestämme jotain ihan uutta!

Halusinkin tällä kertaa istua alas ja miettiä niitä asioita ja piirteitä itsessäni, joista itse pidän ja joita arvostan itsessäni.

10 asiaa, jota arvostan itsessäni:

1. Olen herkästi innostuva. Inspiroidun asioista todella herkästi ja osaan kerätä inspiraatiota myös silloin kun se ei tule itsestään.

2. Olen järjestelmällinen. Ala-asteella sain kavereiltani kommenttia siitä, kuinka pasmani menisivät täysin sekaisin, jos kynä pöydälläni olisi hieman vinossa. Minulla on asioille aina oma systeemi ja sen avulla pidän kaiken järjestyksessä ja olen aina perillä kaikesta. Rakastan tätä asiaa itsessäni.

3. Olen empaattinen. Osaan asettautua toisen ihmisen asemaan ja ymmärtämään hänen puolensa, vaikka se eroaisi kovastikin omista mielipiteistäni.

4. Olen täsmällinen. Jos sovit kanssani, että tavataan puolen vuoden päästä kello 10.00 paikassa x, voit olla varma, että saavun paikalle ja ajallaan ellei muuta ole sovittu. Minun kanssani tapaamisia ei tarvitse uudestaan varmistella vielä puoli tuntia ennen sovittua aikaa.

5. Olen itsenäinen. Osaan pitää huolen itsestäni ja hoitaa omat asiani. Osaan tehdä asioita yksin, enkä tarvitse siihen aina ihmismassaa tueksi ympärilleni.


6. Olen määrätietoinen. Joka päivä opin uutta itsestäni ja tiedän paremmin mitä haluan. Ja aina kun tiedän mitä haluan, asetan itselleni tavoitteen ja teen kovasti töitä sen eteen, kunnes se on saavutettu.

7. Olen hyvä kuuntelija. Olen aina ollut sellainen ihminen, jolle minulle täysin vieraatkin ihmiset ovat pystyneet avautumaan ja kertomaan jotain, mistä eivät ole muille uskaltaneet jutella. 

8. Pienet asiat tuovat minulle suurta iloa. Tunnelmalliset tuikut, hali rakkaaltani, herääminen auringonpaisteeseen, söpöt pikku koriste esineet, kissan näkeminen, vastaantulijan hymy, kaunis kukka.. ja vaikka mitkä muut arjen pienet ilot.

9. Olen oppimishaluinen. Haluan aina oppia uusia asioita ja kehittää itseäni. Tämä selittänee miksi suoritan jo toistan ammattikorkeakoulututkintoani ja miksi nykyisissä opinnoissanikin suoritan parasta aikaa ylimääräisiä kursseja. Maailmassa on niin paljon kaikkea ihmeellistä opittavaa!

10. Olen urpo. Nauran välillä todella oudoille jutuille ja saatan olla todella outo välillä itsekin. Rakastan sitä, kun ihminen on vapaasti oma urpo itsensä ja siksi rakastan samaa myös itsessäni.

Nyt haastankin teistä jokaisen istumaan alas ja tekemään listan omista piirteistänne, joita arvostatte itsessänne. Kokeilkaa saada vähintään 10 piirrettä ylös. Jos keksitte vielä enemmän, niin aivan mahtavaa! Antakaa mennä vaan! Olkaa ylpeitä itsestänne ja omista saavutuksistanne. Se vie teidät vielä pitkälle ja tekee teidät onnelliseksi.

HENGAA KANSSANI:
SNAPCHAT: @katariinahelen

 Kata

2 kommenttia:

  1. Olipas ihanan positiivinen postaus! Täsmällisyys ja määrätietoisuus ovat kyllä todella hyviä ominaisuuksia ja vastapainona empaattisuus ja pienten asioiden arvostaminen tekee ihmisestä helposti lähestyttävän. Ihanaa viikkoa Katariina! ♥

    http://justsayinghianne.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anne ihanasta kommentista, lämmitti todella mieltä ♥ Ihanaa viikkoa sinullekin! :)

      Poista

Jokainen kommentti piristää päivääni! ♥