28. heinäkuuta 2016

Itse suunnittelemani kalenteri


En pysty elää ilman paperista kalenteria. Sieltä löytyy koko elämäni ja sanonkin aina, että mikä ei lue kalenterissani, ei tule tapahtumaan. Olen aina ollut aivan mieletön kalenterifriikki ja olen sitä kautta myös aina ollut erittäin kranttu kalenterini suhteen. Sen tulee olla söpö ja siellä tulee olla minulle tarvittavat asiat ja oikeassa muodossa. Viikkonäkymän tulee olla tietynlainen, materiaali tulee olla tietynlaista ja niin edelleen. Voitte siis kuvitella kuinka joka ikinen kesä, kun alan etsimään seuraavalle vuodelle kalenteria, turhaudun siitä kun mikään kalenteri ei ole juuri sellainen kun sen pitäisi olla. Kaikissa on jotain vikaa, tottakai. Tämä kesä ei ollut poikkeus. Yritin löytää sopivaa kalenteriani kaupoista ja netistä, mutta kun ei vaan löytynyt. Siinä kohtaa poikaystäväni heitti vitsillä: "Sun pitäis suunnitella ite kalenteri."

Okei, sehän ois hienoa, mutta ei kovin käytännöllistä. Aloin kuitenkin etsimään saisiko jostain tuunattuja kalentereita. Sellaisia, joiden sisältöön ja ulkonäköön saa itse vaikuttaa. Silloin törmäsin sivustoon nimeltä Personal Planner. Kyseessä on ruotsalainen firma, jonka sivuilla saat suunnitella itse haluamasilaisen kalenterin, he sitten teettävät sen ja lähettävät sinulle. Kalenterin saa täysin suomenkielisenä ja mukana ovat kaikki suomalaiset nimipäivät ja juhlapäivät. Aloin mielenkiinnosta hahmottelemaan omaa kalenteriani tuolla sivulla ja lopputuloksesta tuli niin minun näköinen, että oli pakko laittaa tilaukseen. 



Minusta oli ihana saada tehdä haluamiani muutoksia kalenteriin. Sain pois ne ärsyttävät, vain tiellä olevat viivat ja kellonajat päivien kohdalta. Sain jokaisen viikkonäkymän alaosaan tehtävälistat, joita niin rakastan. Sain valita kaikki kalenterin värit aina tuota kalenterin ympäri laitettavaa kumilenksua myöten. Yllättäen suosin lempivärejäni; vaaleanpunaista, turkoosia ja valkoista. Sain valita kalenterin koon ja sen mitä kannessa lukee. Sain valita millaisia sivuja kalenteriini sisältyy. Sain jokaisen kuun alkuun kuukausinäkymän, jonka avulla voin paremmin suunnitella blogipostauksiani. Sain kalenterin perään vuosinäkymän useammalle vuodelle, jonka avulla minun on helpompi hahmotella astetta pidempiä projekteja, kuten esimerkiksi opinnäytetyön etenemistä. Sain myös valita mistä kuukaudesta kalenteri alkaa. Tämä oli kätevää! Voi siis tilata milloin tahansa, ilman että menee kuukausia hukkaan!

Vaikka minulla on vielä mielessä niiiiin monta asiaa, mitä toivoisin, että kalenteristani löytyisi, on tämä ehdottomasti paras kalenteri mitä minulla on ikinä ollut. Olen kuitenkin niin kranttu kalenterini suhteen, että tuskin tulen koskaan löytämään aivan 100% täydellistä kalenteria. Ehkäpä jonain päivänä minun pitäisikin suunnitella oma kalenterini alusta asti. :D





Tottakai, jos tällä tavalla teettää kalenterin, niin se on kalliimpaa kuin se, että menisit kaupasta ostamaan jonkun valmiin kalenterin. Tästä kalenterista päädyin maksamaan noin 10 euroa enemmän kuin sellaisesta, jonka olisin kaupasta saanut. Minusta tuo 10 euroa on kyllä todella pieni summa vuoden kestävästä hymystä, kun kaupasta ostettavan kalenterin kanssa olisin vain kiroillut vuoden. Lisäksi he laittoivat mukaan tuollaisia söpöjä tarroja, joilla saa piristettyä kalenteria. Juuri minunlaistani ihanaa urpoutta siis.

Olen ehkä outo, kun innostun näin paljon yhdestä kalenterista, mutta tällainen mie vaan oon.

Kata

4 kommenttia:

  1. Siis mä TAHDON, anteeksi - TARVITSEN tuollaisen! Täällä meinaa yksi kalenterifriikki. Niin täytyy tsekkailla tuota sivustoa. :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha ihana! Varotan, sitten kun olet suunnitellut sen kalenterin niin et pysty enää hillitsee itseäsi. Eli älä mene suunnittelemaan ellet ole valmis ostamaan :DD mä menin vaa huviksee kokeilee ja näin sit kävi :D

      Poista
  2. Todella ihana kalenteri! Itsekkin olisi ihanaa olla tuollainen mutta sitä ei tulisi ehkä käytettyä niin paljoa, joskus pitää vissiin opetella kun kerran noin söpön kalenterin ostaisi :D

    vinuski.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Kyllähän se on niin, että tylsätkin asiat vaikuttavat heti kivemmilta, kun ne kirjoittaa pinkillä :D

      Poista

Jokainen kommentti piristää päivääni! ♥